Młodzi Patriotci

 

Udział w akcji "Szkoła do hymnu"           11.11.2019

  W   piątek, 8 listopada  o symbolicznej godz. 11:11 uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami włączyli się w akcję „Szkoła do hymnu” i  uroczyście odśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego”. Jest to wspaniała inicjatywa organizowana przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Radę Dzieci i Młodzieży w szkołach w Polsce i placówkach polonijnych na całym świecie , której celem jest wspólne świętowanie odzyskania przez Polskę niepodległości.  Tego dnia nasza społeczność szkolna dała wyraz dumy z bycia Polakami.
mgr Małgorzata Różycka

Uroczystości pod pomnikiem w Słonej         03.11.2019

   27 X 2019 r. uczniowie naszej szkoły -  Wiktoria Skrobisz, Monika Kołacz, Wiktor Kornaś, Kamil Nowak, Kasandra Łach i Natalia Sarwa, poraz pierwszy ze sztandarem reprezentowali całą społeczność szkolną w uroczystości patriotyczno - religijnej w Słonej.W tym dniu w  malowniczej-jesiennej scenerii lasu bardzo  licznie zgromadzeni mieszkańcy, delegacje, przedstawiciele władz uczestniczyli w apelu poległych oraz w nabożeństwie. W miejscu, gdzie poległo czterech z 24 żołnierzy „Radomyśla”, w tym dowódca i jego zastępca, spotkliśmy się u stóp pomnika w Słonej, by oddać cześć nie tylko tym czterem poległym bohaterom, ale wszystkim uczestnikom Akcji „Burza”.

admin.

Uroczystość patriotyczno-religijna w Charzewicach  26.10.2019

   20 X 2019 r. uczniowie naszej szkoły -  Wiktoria Skrobisz, Monika Kołacz, Wiktor Kornaś reprezentując całą społeczność szkolną uczestniczyli w uroczystości patriotyczno - religijnej w Charzewicach na cmentarzu wojennym nr 290, na którym spoczywa 109 żołnierzy armii austro-węgierskiej, 52 żołnierzy armii rosyjskiej oraz wielu bezimiennych Polaków, którzy zginęli 105 lat temu podczas krwawej bitwy, 19 listopada 1914 r.

W tym dniu w  malowniczej-jesiennej scenerii lasu bardzo  licznie zgromadzeni mieszkańcy Charzewic, Gwoźdźca oraz okolicznych miejscowości, delegacje szkół, Straży Pożarnej na czele z Panem Burmistrzem-Dawidem Chrobakiem, uczestnicząc w nabożeństwie różańcowym oraz polowej mszy świętej oddali hołd poległym tutaj żołnierzom.

mgr Grażyna Pawlik

Pamięci majora Jana Dubaniowskiego Salwy   6.10.2019

    Dnia 15 września 2019 r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w uroczystości poświęconej pamięci  kpt. Jana Dubaniowskiego Salwy. Na początek delegacja w składzie: Aleksandra Mordawska, Aleksandra Sarwa i Michał Wszołek złożyła znicze pod krzyżem 

w miejscu śmierci naszego bohatera, a następnie uczestniczyła we mszy świętej w jego intencji w kaplicy w Rudzie Kameralnej. Następnie zaprezentowano część artystyczną. Michał Wszołek zachwycił zgromadzonych wyjątkową interpretacją utworu Z. Herberta pt. Przesłanie Pana Cogito. Na koniec uczniowie złożyli kwiaty pod pomnikiem Jana Dubaniowskiego Salwy i jego żołnierzy. Oddali tym samym hołd poległym w walce z reżimem komunistycznym.

Na zakończenie odczytano rozkaz Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka o awansowaniu pośmiertnym kapitana "Salwy" do stopnia majora. Rozkaz odczytał ppłk. Piotr Waręcki - Komendant Wojskowej Komendy Uzupełnień w Tarnowie. 

mgr Angelika Winiarska

Rajd szlakiem niezłomnego bohatera         18.09.2019

     14.09.2019 roku chętni uczniowie z kl. VI – VIII wzięli udział w III Edukacyjnym Rajdzie Szlakiem kpt. Jana Dubaniowskiego ,, Salwy” organizowanym przez Stowarzyszenie ,, Żandarmeria ”z Nowego Sącza oraz Oddział IPN w Krakowie.

 Trasa rajdu biegła z Iwkowej przez Czchów do Jurkowa. Głównym celem było poznanie dziejów podziemia zbrojnego z lat 1939 – 1955 na terenie Pogórza Wiślickiego i Rożnowskiego. Uczestnicy poznali warunki życia partyzantów oraz wyposażenie żołnierzy podziemia antykomunistycznego. Po przejściu trasy rajdu uczniowie zobaczyli inscenizację historyczną, posłuchali wywiadu pt: ,, Podziemie antykomunistyczne na Pogórzu” oraz odebrali nagrody i dyplomy.

mgr Izabela Łącka i mgr Lucyna Migda

Święto Niepodległej w naszej szkole             11.11.2018

  Uczniowie naszej szkoły uczcili tegoroczne obchody 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez przypomnienie tych ważnych wydarzeń podczas akademii, dnia 9 listopada, na szkolnej sali gimnastycznej. Przedstawienie wyreżyserowali i prowadzili  ósmoklasiści. Szkolny chór uświetnił pieśniami patriotycznymi występ. Swoim talentem i zaangażowaniem wykazały się również przedszkolaki z oddziału „0”.

Po uroczystej akademii w ramach obchodów 100lecia niepodległości uczniowie klas IV-VIII wzięli udziałw w spektaklu historycznym "Herosi Niepodległej" zorganizowanym przez Koło Teatralne z Gromnika  w miejscu bardzo szczególnym, gdyż w Kąśnej Dolnej.  W miejscu gdzie jeden z "ojców niepodległej" mieszkał przez krótki okres swojego życia, a był nim Ignacy Paderewski. 

admin

Prezydent u nas!                                     15.11.2018

  Uczeń naszej szkoły: Szymon Gałek, został wyróżniony przez pana Burmistrza- Dawida Chrobaka. 4. listopada 2018r. - w parze z uroczą krakowianką - przywitał przybyłego do Zakliczyna Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – Andrzeja Dudę. Okoliczność niebywała, bo związana z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Nasz uczeń w stroju krakowskim wręczył Panu Prezydentowi pamiątkową statuetkę, która ma w stolicy przypominać o Zakliczynie i naszych małych Filipowicach. 

mgr Jadwiga Zachara

Niepodległa                                                    15.11.2018

  11 listopada delegacja z naszej szkoły uczestniczyła obchodach Narodowego Święta Niepodległości w Zakliczynie. Narodowe Święto Niepodległości – polskie święto obchodzone co roku 11 listopada dla upamiętnienia rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W tym roku jest to okrągła setna rocznica.

Uczniowie wraz z opiekunem uczestniczyli w Mszy św. w intencji Ojczyzny.

Następnie rozpoczęła się manifestacja patriotyczna: przemarsz z asystą Strażackiej Orkiestry Dętej „ Filipowice” z kościoła pw. św. Idziego Opata pod pomnik w Rynku, złożenie wiązanek pod Pomnikiem Poległych i Pomordowanych za Wolną Ojczyznę, koncert SOD” Filipowice „ pod ratuszem, koncert pieśni patriotycznych w wykonaniu Chóru Złota Jesień z MDK w Bochni, wspólne śpiewanie Mazurka Dąbrowskiego na Rynku przed ratuszem, odtańczenie Poloneza.

mgr Ewa Drożdż
 

Na górze Mogiła                                             10.11.2018

  Przy budce i kamiennym krzyżu; na mogile partyzantów; przed pomnikiem w dolinie; na grobie zastrzelonego w pobliżu Władysława Mossoczego… Wśród licznie zgromadzonej młodzieży, delegacja naszej szkoły oddała hołd żołnierzom AK i partyzantom. Zostali oni pomordowani 74 lata wcześniej przez hitlerowców, właśnie na zalesionej górze Mogiła. Zgromadzeni uczestniczyli w uroczystej Eucharystii.

mgr Jadwiga Zachara

W "Czarnym Lesie"                                      26.10.2018

  Delegacja uczniów szkoły w składzie: Patrycja Molenda, Kamil Nowak i Natalia Sarwa brała udział w uroczystościach patriotyczno – religijnych upamiętniających ofiary potyczki stoczonej w listopadzie 1914 roku między żołnierzami armii austro-węgierskiej i rosyjskiej w Charzewicach.

mgr Lucyna Migda

Dla pamięci: Jamna                                         05.10.2018

Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości. 

                                                                   Józef Piłsudski (z książki Myśli, mowy i rozkazy) 

W 74. rocznicę pacyfikacji Jamnej, delegacja z naszej szkoły oddała hołd bohaterom. Złożyła kwiaty i zapalone znicze przy pomniku pomordowanych mieszkańców i żołnierzy AK. Przy tysiącletnim dębie uczestniczyła w Eucharystii, której przewodniczył o. Andrzej.

mgr Jadwiga Zachara 

Interaktywnie o Niepodległej!                    03.10.2018

24 września 2018 roku chętni uczniowie z klas IV – VIII wraz ze swoimi wychowawcami zwiedzili wystawę Mobilnego Muzeum Multimedialnego w Zakliczynie, przygotowaną z inicjatywy Prezydenta RP pana Andrzeja Dudy z okazji Narodowych Obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej.

Ekspozycja ukazała szeroką panoramę II Rzeczypospolitej. Wiele miejsca poświęcono wybitnym Polakom i rodzimym wynalazkom. W trakcie zwiedzania uczniowie poznali biografie sześciu Ojców Niepodległości: Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego Wojciecha Korfantego, Romana Dmowskiego, Ignacego Daszyńskiego i Wincentego Witosa. Mieli okazję doświadczyć wirtualnej podróży  po rozmaitych sferach życia Rzeczypospolitej. Dodatkowym elementem wystawy była plenerowa  gra planszowa „Dumni z niepodległej”. Po obejrzeniu ekspozycji i zrobieniu sobie unikatowej fotografii uczniowie złożyli swoje podpisy do pamiątkowej Księgi Niepodległości. Dla wszystkich uczestników była to bardzo interesująca lekcja historii.

mgr Lucyna Migda

Motyw małe ojczyzny w literaturze              16.05.2018

    Uczniowie- zainspirowani poznawaną poezją i prozą patriotyczną, a przede wszystkim działaniami patriotycznymi w naszej okolicy – przygotowali prace pisemne: Motyw małe ojczyzny w literaturze. Wszystkie prace zostały nagrodzone oceną w dzienniku. Są one odpowiedzią do zadania zamieszczonego w projekcie „ Szkoła Młodych Patriotów”.

mgr Jadwiga Zachara 

Za3maj się!                                                   16.05.2018

       227 lat temu- podczas obrad Sejmu Czteroletniego- uchwalono najważniejszy dokument państwowy, napisany w formie uchwały sejmowej. To właśnie Polacy umieli przyjąć taki akt, pokazując Europie i światu wzór parlamentaryzmu i wzór budowania nowoczesnego ustroju państwowego, ale także wzór myślenia o realnej sytuacji ojczyzny, myślenia o bezpieczeństwie nie tylko własnym… Na pamiątkę uchwalenia pierwszej w Europie Konstytucji uczniowie klasy VII – pod opieką p. Renaty Pawłowskiej- przypomnieli historię jej powstawania. Pasjonaci śpiewu w naszej szkole upiększyli prezentację kolegów swoim śpiewem. Niech twórcy Konstytucji będą dla nas wzorem uczciwej rzetelnej pracy.

W ramach projektu został przeprowadzony ogólnoszkolny konkurs recytatorski o tematyce patriotycznej. Każda klasa wybrała inny wiersz. Konkurs został przeprowadzony w dwóch etapach. W kwietniu odbyły się eliminacje klasowe. Uczniowie – mając na uwadze ogólne kryteria oceny recytacji- wzajemnie przyznawali sobie w klasach punkty. Tym sposobem sami wyłonili klasowego lidera, który w finale konkursu recytatorskiego reprezentował ich klasę. Uroczysty finał był drugą częścią akademii upamiętniającej uchwalenie Konstytucji 3 maja. Jury – w skład którego wchodzili przedstawiciele samorządów klasowych- głosowało i przyznało lokaty w dwóch kategoriach wiekowych. Wszyscy uczestnicy otrzymali gromkie brawa.  Dyplomy uznania i drobne upominki wręczyła pani dyrektor Irena Kusion. 

Miejsce III: Julia Osuch, Franciszek Osuch- kl. I; wiersz: Katechizm polskiego dziecka - W. Bełza

Miejsce II: Wiktoria Doskocz- kl. III; wiersz: Co kochać? - W. Bełza

Miejsce I: Julia Chrobak - kl. II; wiersz: Twój dom - Wanda Chotomska

Miejsce IV: Gabriela Kijowska – kl. IV; wiersz: Tu wszędzie Polska - Tadeusz Kubiak

Miejsce III: Wiktoria Skrobisz – kl. VI; wiersz: Ojczyzna – Maria Konopnicka

Miejsce II: Aleksandra Bieniek – kl. V; wiersz: Moja piosnka – Cyprian Kamil Norwid

Miejsce I: Joanna Drożdż – kl. VII; wiersz: Gawęda o miłości do ziemi ojczystej – Wisława Szymborska

Godnym uwagi jest fakt, że wiersze o tematyce patriotycznej recytowali też najmłodsi przedstawiciele szkoły, czyli przedszkolaki i oddział „0”.

Dyplom wyróżnienia: Alicja Łyszczarz – przedszkole; wiersz: Nasze polskie ABC – Zygmunt Stawacki

Dyplom wyróżnienia: Maria Garbacz – oddział „0”; wiersz: Polskie krajobrazy – Stanisław Karaszewski

mgr Jadwiga Zachara 

Kodeks Postaw Patriotycznych                    15 .05.2018

       Kolejnym zadaniem w ramach realizowanego projektu ,, Szkoła Młodych Patriotów” było opracowanie w zespołach klasowych ,, Kodeksu Postaw Patriotycznych”. Uczniowie z klas IV – VII podjęli się tego zadania na lekcjach plastyki tworząc na dużych kartonach piękne pod względem merytorycznym i artystycznym prace. Natomiast ich młodsi koledzy z klas I – III układali kodeks pod czujnym okiem swoich wychowawców.  Wszystkie prace wykonane zostały estetycznie i pomysłowo. Widać było duże zaangażowanie w pracach zespołowych.

Po zebraniu wszystkich propozycji w naszej szkole powstał Kodeks Postaw Patriotycznych o następującej treści:

1. Znamy historię swojego kraju

2. Szanujemy język ojczysty

3. Pamiętamy o polskich bohaterach

4. Znamy polskie tradycje i obyczaje

5. Dbamy o środowisko

6. Znamy swoją Małą Ojczyznę

7. Szanujemy symbole narodowe

8. Kupujemy polskie produkty

mgr Lucyna Migda

Przeprowadzenie konwersatorium "Szkoła Młodych Patriotów"                                            15.04.2018

 

 W styczniu i w lutym w ramach pierwszego zadania konkursu: ,, Szkoła Młodych Patriotów” wśród uczniów w klasach I – VII zostały przeprowadzone konwersatoria pt. ,, Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą?”

Wychowanie patriotyczne służy budowaniu tożsamości narodowej oraz uczy przywiązania do historii i tradycji. Dlatego tak ważnym jest, aby od najmłodszych lat w otoczeniu dzieci pojawiały się symbole i barwy narodowe.

Klasa I – wychowawca Ewa Drożdż

Tematem głównym tygodniowych zajęć w klasie I było: ”Polska – moja Ojczyzna”. Uczniowie zapoznawali się z symbolami narodowymi, uświadamiali rolę Ojczyzny w życiu człowieka. Nadrzędnym celem zajęć było zapoznanie dzieci z flagą, godłem i hymnem Polski. Uczniowie: wymieniali symbole narodowe Polski, wyjaśniali znaczenie symboli narodowych w życiu każdego człowieka, wykonywali prace plastyczno-techniczną na określony temat, zachowywali prawidłową postawę podczas słuchania i śpiewania hymnu.

W czasie zajęć uczniowie aktywnie uczestniczyli w następujących sytuacjach dydaktycznych:

·         Zabawa integracyjna „Wszyscy jesteśmy Polakami”

·         Ed. Polonistyczna- ukazanie miejsca Polski na mapie, ćwiczenia grafomotoryczne, poprawianie konturu Polski, ćwiczenia w pisaniu, zapoznanie z treścią wiersza E. Bełzy Kto ty jesteś?, praca z mapą Polski, poznanie legend i zabytków Polski

·         Ed. Społeczna – prezentacja wybranych symboli narodowych, swobodna rozmowa – próby opisu godła i flagi, znaczenie symboli narodowych w życiu Polaka, gry dramowe, burza mózgów

·         Ed. Techniczno-plastyczna- wykonanie godła i flagi Polski

·         Ed. Muzyczna – osłuchanie się z hymnem Polski. Nauka słów I zwrotki i refrenu.

Efektem zajęć jest fakt, że uczeń:

-zna pojęcia tożsamość i patriotyzm

-wie, co to znaczy być Polakiem i co nas wyróżnia spośród innych narodów

-opowiada o niektórych polskich zabytkach i zna legendy związane z Polską

-rozumie, że Polska to nasza Ojczyzna, a naszym językiem jest język polski

-potrafi wskazać flagę i godło Polski

-słucha z należytym szacunkiem polskiego hymnu, przyjmuje prawidłową postawę

Załącznik foto

 

Klasa II – wychowawca Barbara Niemiec

Zajęcia rozpoczęła zabawa w skojarzenia związane z lokalnym środowiskiem i historią Polski. Na konturową mapę Polski- zaznaczali Warszawę, Wisłę, Kraków, Gniezno. Z puzzli układali godło – później wybraną techniką malowali i wyklejali plasteliną. Na koniec poznali sylwetki trójki Polaków: Witolda Pileckiego, Irenę Sendler i Elżbietę Zawadzką.

Załącznik foto

 

Klasa III – wychowawca Grażyna Pawlik

Pogadanka na temat: Kto to jest patriota i jak nim zostać?

Gazetka ścienna ,,Symbole Polski”, Wielcy Polacy, plakat Polska Moja Ojczyzna

Stworzenie Kodeksu Małego Patrioty


Quiz małego patrioty ( w formie testu składającego się z 24 

pytań)

I miejsce - Wiktoria Doskocz

II miejsce – Katarzyna Wróbel

III miejsce – Nikola Olchawa i Jakub Pajor

Załącznik foto

 

Klasa IV – wychowawca Krystyna Kołacz

Uczniowie na zajęciach wspólnie zdefiniowali, co to jest patriotyzm, przypomnieli jakie są symbole narodowe i jak należy je szanować. Następnie dyskutowali o postawach patriotycznych dawniej i dziś. Zauważyli, że patriotyzm można wyrażać na wiele sposobów, nie tylko wtedy, gdy oddajemy życie za Ojczyznę. Poznali wypowiedzi naszego rodaka Świętego Jana Pawła II, który doskonale pokazał nam, jak być patriotą.

Załącznik foto

 

Klasa V – Wychowawca Dariusz Stojowski

Lekcje patriotyzmu w klasie V zaczęliśmy od sformułowania definicji patriotyzmu. Każdy z uczniów miał możliwość wypowiedzenia się, i z niej skorzystał, na temat, co dla niego oznacza słowo „patriotyzm” i jakie zachowania są patriotyczne. Po licznych wypowiedziach doszliśmy do stwierdzenia, że dla każdego patriotyzm oznacza coś innego, lecz wszystkie wypowiedzi mają część wspólną. Wymiernym efektem było określenie patriotyzmu, czyli: szacunku i umiłowania ojczyzny, gotowości do poświęcenia się dla niej i narodu, stawianie dobra własnego kraju ponad interesy osobiste. Poczucie silnej więzi emocjonalnej i społecznej z narodem, jego kulturą i tradycją.

Następnie omówiliśmy, jakie mamy symbole narodowe i kiedy obchodzimy święta narodowe. Kolega Kamil przyniósł nawet wykonane z mosiądzu orły w koronie, które zrobiły na uczniach wielkie wrażenie. Końcowym efektem zajęć stały się własnoręcznie wykonane flagi narodowe, które wykonaliśmy w trakcie zajęć.

Załącznik foto

 

Klasa VI – nauczyciel języka polskiego Jadwiga Zachara

05,01,2018r. uczniowie klasy szóstej konwersatoriów zmierzyli się z tematem: „Patriotyzm. Jego znaczenie w dniu dzisiejszym”.

Wstępnie wyjaśnili pojęcia: ojczyzna i patriotyzm. Dużą podporą była przygotowana na dolnym korytarzu gazetka ścienna. Uczniowie wyjaśnili różną miarę patriotyzmu zależną od czasów, w których człowiek żyje.

Wyjaśnili w grupach cechy patriotycznej postawy. Najczęściej udzielone odpowiedzi stworzyły zbiór cech wypracowanych przez klasę. Były to:

·         szacunek do symboli narodowych,

·         wrażliwość wobec bliźniego,

·         uczciwa praca,

·         promowanie polskich produktów,

·         wolontariat,

·         godne reprezentowanie wizerunku Polaka w kraju i za granicą,

·         uczestniczenie w uroczystościach patriotycznych,

·         zaangażowanie związane z decydowaniem o sprawach kraju,

·         gotowość do poświęcenia dla ojczyzny.

Uczniowie podawali przykłady ludzi, którzy odpowiadają powyższym cechom (także przykłady z najbliższego otoczenia). Szukali też odpowiedzi czy łatwiej teraz, czy w przeszłości było wykazywać postawę patriotyczną. Zdecydowali, że w czasach pokoju jest łatwiej, bo nie trzeba przelewać krwi. Dziś można przekserować siły na pomoc drugiemu przez wolontariat.

Na koniec zgodnie podsumowali, że o przodkach trzeba pamiętać. Dzięki ich poświęceniu dziś możemy żyć w wolnej Polsce. Dawni bohaterowie są wzorem patriotyzmu na dziś.

 

Klasa VII– wychowawca Lucyna Migda

Uczniowie podczas zajęć odpowiadali na pytania: Jakie jest znaczenie słowa patriota, patriotyzm? Utrwalili wiadomości z historii Polski ( daty i miejsca ważnych wydarzeń), znane postaci zasłużone dla Ojczyzny i regionu. Przypomnieli również w jakich uroczystościach patriotycznych uczestniczą w szkole i reprezentują szkołę podczas obchodów gminnych. Efektem końcowym zajęć było stworzenie prezentacji multimedialnej.

prezentacja

Wszystkie zajęcia były doskonałą lekcją historii i patriotyzmu.

mgr Lucyna Migda

Sondaże, wywiady, ankiety i nagrania o postawach patriotycznych (zad. 3)                               25.03.2018

Na przełomie lutego i marca bieżącego roku w ramach programu „Szkoła młodych patriotów” uczniowie naszej szkoły przeprowadzili sondaż wśród uczniów, nauczycieli oraz mieszkańców Filipowic i Rudy Kameralnej nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego.

Efekty pracy naszyc

Konwersatorium
SZKOŁA MŁODYCH PATRIOTÓW cz.1

Nasza Szkoła


Stawiamy na rozwój!


Projekty i przedsi..


Obszary działania


Przedszkole


Pracownicy ZSPiP


Dla rodziców


Dla uczniów


Organizacja pracy


Zakończone projekty


Dane szkoły


Powered by dzs.pl & Hosting & Serwery