Konwersatorium

Przeprowadzenie konwersatorium "Szkoła Młodych Patriotów"                                            15.04.2018

 

 W styczniu i w lutym w ramach pierwszego zadania konkursu: ,, Szkoła Młodych Patriotów” wśród uczniów w klasach I – VII zostały przeprowadzone konwersatoria pt. ,, Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą?”

Wychowanie patriotyczne służy budowaniu tożsamości narodowej oraz uczy przywiązania do historii i tradycji. Dlatego tak ważnym jest, aby od najmłodszych lat w otoczeniu dzieci pojawiały się symbole i barwy narodowe.

Klasa I – wychowawca Ewa Drożdż

Tematem głównym tygodniowych zajęć w klasie I było: ”Polska – moja Ojczyzna”. Uczniowie zapoznawali się z symbolami narodowymi, uświadamiali rolę Ojczyzny w życiu człowieka. Nadrzędnym celem zajęć było zapoznanie dzieci z flagą, godłem i hymnem Polski. Uczniowie: wymieniali symbole narodowe Polski, wyjaśniali znaczenie symboli narodowych w życiu każdego człowieka, wykonywali prace plastyczno-techniczną na określony temat, zachowywali prawidłową postawę podczas słuchania i śpiewania hymnu.

W czasie zajęć uczniowie aktywnie uczestniczyli w następujących sytuacjach dydaktycznych:

·         Zabawa integracyjna „Wszyscy jesteśmy Polakami”

·         Ed. Polonistyczna- ukazanie miejsca Polski na mapie, ćwiczenia grafomotoryczne, poprawianie konturu Polski, ćwiczenia w pisaniu, zapoznanie z treścią wiersza E. Bełzy Kto ty jesteś?, praca z mapą Polski, poznanie legend i zabytków Polski

·         Ed. Społeczna – prezentacja wybranych symboli narodowych, swobodna rozmowa – próby opisu godła i flagi, znaczenie symboli narodowych w życiu Polaka, gry dramowe, burza mózgów

·         Ed. Techniczno-plastyczna- wykonanie godła i flagi Polski

·         Ed. Muzyczna – osłuchanie się z hymnem Polski. Nauka słów I zwrotki i refrenu.

Efektem zajęć jest fakt, że uczeń:

-zna pojęcia tożsamość i patriotyzm

-wie, co to znaczy być Polakiem i co nas wyróżnia spośród innych narodów

-opowiada o niektórych polskich zabytkach i zna legendy związane z Polską

-rozumie, że Polska to nasza Ojczyzna, a naszym językiem jest język polski

-potrafi wskazać flagę i godło Polski

-słucha z należytym szacunkiem polskiego hymnu, przyjmuje prawidłową postawę

Załącznik foto

 

Klasa II – wychowawca Barbara Niemiec

Zajęcia rozpoczęła zabawa w skojarzenia związane z lokalnym środowiskiem i historią Polski. Na konturową mapę Polski- zaznaczali Warszawę, Wisłę, Kraków, Gniezno. Z puzzli układali godło – później wybraną techniką malowali i wyklejali plasteliną. Na koniec poznali sylwetki trójki Polaków: Witolda Pileckiego, Irenę Sendler i Elżbietę Zawacką.

Załącznik foto

 

Klasa III – wychowawca Grażyna Pawlik

Pogadanka na temat: Kto to jest patriota i jak nim zostać?

Gazetka ścienna ,,Symbole Polski”, Wielcy Polacy, plakat Polska Moja Ojczyzna

Stworzenie Kodeksu Małego Patrioty


Quiz małego patrioty ( w formie testu składającego się z 24 

pytań)

I miejsce - Wiktoria Doskocz

II miejsce – Katarzyna Wróbel

III miejsce – Nikola Olchawa i Jakub Pajor

Załącznik foto

 

Klasa IV – wychowawca Krystyna Kołacz

Uczniowie na zajęciach wspólnie zdefiniowali, co to jest patriotyzm, przypomnieli jakie są symbole narodowe i jak należy je szanować. Następnie dyskutowali o postawach patriotycznych dawniej i dziś. Zauważyli, że patriotyzm można wyrażać na wiele sposobów, nie tylko wtedy, gdy oddajemy życie za Ojczyznę. Poznali wypowiedzi naszego rodaka Świętego Jana Pawła II, który doskonale pokazał nam, jak być patriotą.

Załącznik foto

 

Klasa V – Wychowawca Dariusz Stojowski

Lekcje patriotyzmu w klasie V zaczęliśmy od sformułowania definicji patriotyzmu. Każdy z uczniów miał możliwość wypowiedzenia się, i z niej skorzystał, na temat, co dla niego oznacza słowo „patriotyzm” i jakie zachowania są patriotyczne. Po licznych wypowiedziach doszliśmy do stwierdzenia, że dla każdego patriotyzm oznacza coś innego, lecz wszystkie wypowiedzi mają część wspólną. Wymiernym efektem było określenie patriotyzmu, czyli: szacunku i umiłowania ojczyzny, gotowości do poświęcenia się dla niej i narodu, stawianie dobra własnego kraju ponad interesy osobiste. Poczucie silnej więzi emocjonalnej i społecznej z narodem, jego kulturą i tradycją.

Następnie omówiliśmy, jakie mamy symbole narodowe i kiedy obchodzimy święta narodowe. Kolega Kamil przyniósł nawet wykonane z mosiądzu orły w koronie, które zrobiły na uczniach wielkie wrażenie. Końcowym efektem zajęć stały się własnoręcznie wykonane flagi narodowe, które wykonaliśmy w trakcie zajęć.

Załącznik foto

 

Klasa VI – nauczyciel języka polskiego Jadwiga Zachara

05,01,2018r. uczniowie klasy szóstej konwersatoriów zmierzyli się z tematem: „Patriotyzm. Jego znaczenie w dniu dzisiejszym”.

Wstępnie wyjaśnili pojęcia: ojczyzna i patriotyzm. Dużą podporą była przygotowana na dolnym korytarzu gazetka ścienna. Uczniowie wyjaśnili różną miarę patriotyzmu zależną od czasów, w których człowiek żyje.

Wyjaśnili w grupach cechy patriotycznej postawy. Najczęściej udzielone odpowiedzi stworzyły zbiór cech wypracowanych przez klasę. Były to:

·         szacunek do symboli narodowych,

·         wrażliwość wobec bliźniego,

·         uczciwa praca,

·         promowanie polskich produktów,

·         wolontariat,

·         godne reprezentowanie wizerunku Polaka w kraju i za granicą,

·         uczestniczenie w uroczystościach patriotycznych,

·         zaangażowanie związane z decydowaniem o sprawach kraju,

·         gotowość do poświęcenia dla ojczyzny.

Uczniowie podawali przykłady ludzi, którzy odpowiadają powyższym cechom (także przykłady z najbliższego otoczenia). Szukali też odpowiedzi czy łatwiej teraz, czy w przeszłości było wykazywać postawę patriotyczną. Zdecydowali, że w czasach pokoju jest łatwiej, bo nie trzeba przelewać krwi. Dziś można przekserować siły na pomoc drugiemu przez wolontariat.

Na koniec zgodnie podsumowali, że o przodkach trzeba pamiętać. Dzięki ich poświęceniu dziś możemy żyć w wolnej Polsce. Dawni bohaterowie są wzorem patriotyzmu na dziś.

 

Klasa VII– wychowawca Lucyna Migda

Uczniowie podczas zajęć odpowiadali na pytania: Jakie jest znaczenie słowa patriota, patriotyzm? Utrwalili wiadomości z historii Polski ( daty i miejsca ważnych wydarzeń), znane postaci zasłużone dla Ojczyzny i regionu. Przypomnieli również w jakich uroczystościach patriotycznych uczestniczą w szkole i reprezentują szkołę podczas obchodów gminnych. Efektem końcowym zajęć było stworzenie prezentacji multimedialnej.

prezentacja

Wszystkie zajęcia były doskonałą lekcją historii i patriotyzmu.

mgr Lucyna Migda 


Nasza Szkoła


Stawiamy na rozwój!


Projekty i przedsi..


Obszary działania


Przedszkole


Pracownicy ZSPiP


Dla rodziców


Dla uczniów


Organizacja pracy


Zakończone projekty


Dane szkoły


Powered by dzs.pl & Hosting & Serwery