Konwersatorium
Przeprowadzenie konwersatorium "Szkoła Młodych Patriotów" 15.04.2018
W styczniu i w lutym w ramach pierwszego zadania konkursu: ,, Szkoła Młodych Patriotów” wśród uczniów w klasach I – VII zostały przeprowadzone konwersatoria pt. ,, Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą?”
Wychowanie patriotyczne służy budowaniu tożsamości narodowej oraz uczy przywiązania do historii i tradycji. Dlatego tak ważnym jest, aby od najmłodszych lat w otoczeniu dzieci pojawiały się symbole i barwy narodowe.
Klasa I – wychowawca Ewa Drożdż
Tematem głównym tygodniowych zajęć w klasie I było: ”Polska – moja Ojczyzna”. Uczniowie zapoznawali się z symbolami narodowymi, uświadamiali rolę Ojczyzny w życiu człowieka. Nadrzędnym celem zajęć było zapoznanie dzieci z flagą, godłem i hymnem Polski. Uczniowie: wymieniali symbole narodowe Polski, wyjaśniali znaczenie symboli narodowych w życiu każdego człowieka, wykonywali prace plastyczno-techniczną na określony temat, zachowywali prawidłową postawę podczas słuchania i śpiewania hymnu.
W czasie zajęć uczniowie aktywnie uczestniczyli w następujących sytuacjach dydaktycznych:
· Zabawa integracyjna „Wszyscy jesteśmy Polakami”
· Ed. Polonistyczna- ukazanie miejsca Polski na mapie, ćwiczenia grafomotoryczne, poprawianie konturu Polski, ćwiczenia w pisaniu, zapoznanie z treścią wiersza E. Bełzy Kto ty jesteś?, praca z mapą Polski, poznanie legend i zabytków Polski
· Ed. Społeczna – prezentacja wybranych symboli narodowych, swobodna rozmowa – próby opisu godła i flagi, znaczenie symboli narodowych w życiu Polaka, gry dramowe, burza mózgów
· Ed. Techniczno-plastyczna- wykonanie godła i flagi Polski
· Ed. Muzyczna – osłuchanie się z hymnem Polski. Nauka słów I zwrotki i refrenu.
Efektem zajęć jest fakt, że uczeń:
-zna pojęcia tożsamość i patriotyzm
-wie, co to znaczy być Polakiem i co nas wyróżnia spośród innych narodów
-opowiada o niektórych polskich zabytkach i zna legendy związane z Polską
-rozumie, że Polska to nasza Ojczyzna, a naszym językiem jest język polski
-potrafi wskazać flagę i godło Polski
-słucha z należytym szacunkiem polskiego hymnu, przyjmuje prawidłową postawę
Klasa II – wychowawca Barbara Niemiec
Zajęcia rozpoczęła zabawa w skojarzenia związane z lokalnym środowiskiem i historią Polski. Na konturową mapę Polski- zaznaczali Warszawę, Wisłę, Kraków, Gniezno. Z puzzli układali godło – później wybraną techniką malowali i wyklejali plasteliną. Na koniec poznali sylwetki trójki Polaków: Witolda Pileckiego, Irenę Sendler i Elżbietę Zawacką.
Klasa III – wychowawca Grażyna Pawlik
Pogadanka na temat: Kto to jest patriota i jak nim zostać?
Gazetka ścienna ,,Symbole Polski”, Wielcy Polacy, plakat Polska Moja Ojczyzna
Stworzenie Kodeksu Małego Patrioty
Quiz małego patrioty ( w formie testu składającego się z 24
pytań)
I miejsce - Wiktoria Doskocz
II miejsce – Katarzyna Wróbel
III miejsce – Nikola Olchawa i Jakub Pajor
Klasa IV – wychowawca Krystyna Kołacz
Uczniowie na zajęciach wspólnie zdefiniowali, co to jest patriotyzm, przypomnieli jakie są symbole narodowe i jak należy je szanować. Następnie dyskutowali o postawach patriotycznych dawniej i dziś. Zauważyli, że patriotyzm można wyrażać na wiele sposobów, nie tylko wtedy, gdy oddajemy życie za Ojczyznę. Poznali wypowiedzi naszego rodaka Świętego Jana Pawła II, który doskonale pokazał nam, jak być patriotą.
Klasa V – Wychowawca Dariusz Stojowski
Lekcje patriotyzmu w klasie V zaczęliśmy od sformułowania definicji patriotyzmu. Każdy z uczniów miał możliwość wypowiedzenia się, i z niej skorzystał, na temat, co dla niego oznacza słowo „patriotyzm” i jakie zachowania są patriotyczne. Po licznych wypowiedziach doszliśmy do stwierdzenia, że dla każdego patriotyzm oznacza coś innego, lecz wszystkie wypowiedzi mają część wspólną. Wymiernym efektem było określenie patriotyzmu, czyli: szacunku i umiłowania ojczyzny, gotowości do poświęcenia się dla niej i narodu, stawianie dobra własnego kraju ponad interesy osobiste. Poczucie silnej więzi emocjonalnej i społecznej z narodem, jego kulturą i tradycją.
Następnie omówiliśmy, jakie mamy symbole narodowe i kiedy obchodzimy święta narodowe. Kolega Kamil przyniósł nawet wykonane z mosiądzu orły w koronie, które zrobiły na uczniach wielkie wrażenie. Końcowym efektem zajęć stały się własnoręcznie wykonane flagi narodowe, które wykonaliśmy w trakcie zajęć.
Klasa VI – nauczyciel języka polskiego Jadwiga Zachara
05,01,2018r. uczniowie klasy szóstej konwersatoriów zmierzyli się z tematem: „Patriotyzm. Jego znaczenie w dniu dzisiejszym”.
Wstępnie wyjaśnili pojęcia: ojczyzna i patriotyzm. Dużą podporą była przygotowana na dolnym korytarzu gazetka ścienna. Uczniowie wyjaśnili różną miarę patriotyzmu zależną od czasów, w których człowiek żyje.
Wyjaśnili w grupach cechy patriotycznej postawy. Najczęściej udzielone odpowiedzi stworzyły zbiór cech wypracowanych przez klasę. Były to:
· szacunek do symboli narodowych,
· wrażliwość wobec bliźniego,
· uczciwa praca,
· promowanie polskich produktów,
· wolontariat,
· godne reprezentowanie wizerunku Polaka w kraju i za granicą,
· uczestniczenie w uroczystościach patriotycznych,
· zaangażowanie związane z decydowaniem o sprawach kraju,
· gotowość do poświęcenia dla ojczyzny.
Uczniowie podawali przykłady ludzi, którzy odpowiadają powyższym cechom (także przykłady z najbliższego otoczenia). Szukali też odpowiedzi czy łatwiej teraz, czy w przeszłości było wykazywać postawę patriotyczną. Zdecydowali, że w czasach pokoju jest łatwiej, bo nie trzeba przelewać krwi. Dziś można przekserować siły na pomoc drugiemu przez wolontariat.
Na koniec zgodnie podsumowali, że o przodkach trzeba pamiętać. Dzięki ich poświęceniu dziś możemy żyć w wolnej Polsce. Dawni bohaterowie są wzorem patriotyzmu na dziś.
Klasa VII– wychowawca Lucyna Migda
Uczniowie podczas zajęć odpowiadali na pytania: Jakie jest znaczenie słowa patriota, patriotyzm? Utrwalili wiadomości z historii Polski ( daty i miejsca ważnych wydarzeń), znane postaci zasłużone dla Ojczyzny i regionu. Przypomnieli również w jakich uroczystościach patriotycznych uczestniczą w szkole i reprezentują szkołę podczas obchodów gminnych. Efektem końcowym zajęć było stworzenie prezentacji multimedialnej.
prezentacjaWszystkie zajęcia były doskonałą lekcją historii i patriotyzmu.
mgr Lucyna Migda