Książki naszych marzeń
Biblioteka Szkolne Centrum Kultury 12.05.2019
Na uroczystości z okazji uchwalenia Konstytucji 3 Maja zostały wręczone uczniom dyplomy i nagrody za udział w konkursach bibliotecznych organizowanych w ramach projektu Biblioteka- Szkolne Centrum Kultury.
Konkurs „Moje zakończenie” polegał na napisaniu nowego zaskakującego zakończenia wybranej książki/opowiadania. Oto zwycięzcy:
-w kategorii klas I-III:
I miejsce: Magdalena Foryś klasa III
II miejsce: Julia Krupa klasa III
Wyróżnienie: Julia Chrobak klasa III, Kacper Chrobak klasa III
-w kategorii klas IV-VIII:
I miejsce: Amelia Gnatkiewicz klasa V
II miejsce: Gabriela Kijowska klasa V, Małgorzata Matracz klasa VII
III miejsce: Wiktor Kornaś klasa V, Filip Krupa klasa V
Wyróżnienie: Małgorzata Wróbel klasa V, Gabriela Sobecka klasa V.
Kolejny konkurs literacko –plastyczny polegał na napisaniu opowiadania i opatrzeniu go ilustracjami. Oto zwycięzcy:
--w kategorii klas I-III:
I miejsce: Alan Budzelewski klasa I, Sabina Jaszczur klasa I
II miejsce: Diana Salamon klasa II, Julia Krupa klasa III
III miejsce: Julia Chrobak klasa III, Nikola Nowak klasa III, Julia Pajor klasa I
-w kategorii klas IV-VIII:
I miejsce: Kasandra Łach klasa VI, Aleksandra Bieniek klasa VI
II miejsce: Julia Jurczyk klasa VI, Natalia Sarwa klasa VII
III miejsce: Aleksandra Sarwa klasa VI.
Prace uczniów klas I-III wykonywane były w szkole na zajęciach świetlicowych. Uczniowie wykazali duże zaangażowanie i determinację. Wszystkie nagrodzone prace są bardzo ciekawe, staranne i pomysłowe. Nagrody ufundowała szkoła oraz Starostwo Powiatowe. Uczestnikom serdecznie gratulujemy i zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnych konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną.
mgr Krystyna Kołacz
BIBLIOTEKA - Szkolne Centrum Kultury 02.03.2019
Nasza biblioteka szkolna bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie dla szkół wszystkich rodzajów i stopni, pod nazwą BIBLIOTEKA - SZKOLNE CENTRUM KULTURY. Konkurs przeprowadzony zostanie w okresie od 14 grudnia 2018 r. do 14 czerwca 2019 r. Szkoły, które wykonają zadania przewidziane regulaminem konkursu, otrzymają certyfikaty Biblioteka – szkolne centrum kultury i zaświadczenia o ukończeniu kursu.
Pierwsze zadanie polegało na przeprowadzeniu konkursu pt.” Ilustracja okładki do wybranej książki”. Konkurs skierowany był do uczniów klas IV-VIII. Jury oceniało prace w dwóch kategoriach wiekowych: klasy IV-VI i klasy VII-VIII.
A oto zwycięzcy:
I kategoria: klasy IV-VI
I miejsce Julia Jurczyk kl. VI
II miejsce Julia Czech kl.VI
III miejsce Aleksandra Bieniek kl.VI
Wyróżnienia: Gabriela Kijowska kl.V
Michał Wszołek kl.V
II kategoria: klasy VII-VIII
I miejsce Natalia Gębarowska kl.VIII
II miejsce Małgorzata Matracz kl. VII
Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody. Gratulujemy talentu i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach.
mgr Krystyna Kołacz
Pasowanie na czytelnika 02.03.2019
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” /Wisława Szymborska/
31 stycznia uzniowie klasy I dołączyli do grona czytelników biblioteki szkolnej. Uczestniczyli w zajęciach, na których dowiedzieli się jak szanować książki, poznali regulamin biblioteki. Nauczyli się krótkiej rymowanki:
”Książka uczy wychowuje,
rozwesela smutne dni,
szanuj książki a zobaczysz,
że w życiu pomogą ci”.
Na koniec uczniowi złożyli uroczyste ślubowanie i podpisali karty czytelnicze. Otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki. Od tej pory chętnie odwiedzają bibliotekę i wypożyczają książki.
mgr Krystyna Kołacz
Październik miesiącem bibliotek szkolnych 21.11.2018
Święto zostało ustanowione w 1999r. przez Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego. Najpierw był to jeden dzień, a od 2008r.- cały miesiąc. Święto ma na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz zwrócenie uwagi na rolę biblioteki w życiu szkoły. W tym roku w bibliotece został utworzony kącik czytelniczy, gdzie w wygodnych fotelach można usiąść z ulubioną książką. W październikuodbywały się różne akcje promujące czytelnictwo. W przedszkolu i oddziale zerowym „Czarowanie słowem…”- starsi uczniowie( Wiktoria, Wiktor, Michał i Asia),przebrani za różne postacie bajkowe czytali maluchom bajki. Na długich przerwach w wybranej klasie gromadzili się uczniowie, by z uwagą wysłuchać bajek czytanych przez Michała (kl. V) i Asię(kl. VIII). Dla klas 0-III zorganizowany został konkurs plastyczny pt. „Okładka mojej ulubionej bajki”. Uczniowie z zaangażowaniem podeszli do konkursu i mogliśmypodziwiać piękne prace. Uczniowie otrzymali nagrody oraz dyplomy.
W kategorii klas 0-I:
I miejsce: Magdalena Drożdż-kl. 0
II miejsce: Amelia Jurczyk-kl. I
II miejsce: Sonia Poręba –kl.0
Wyróżnienie: Sabina Jaszczur –kl. I, Amelia Olchawa- kl. I
W kategorii klas II-III:
I miejsce: Diana Salamon-kl. II
Wyróżnienie: Julia Chrobak-kl.III, Julia Krupa-kl.III
Od kilku lat prowadzona jest akcja ”Podaruj książkę bibliotece”- uczniowie przekazują do biblioteki swoje książki, których już nie czytają.
Na zakończenie miesiąca bibliotek szkolnych, 30 października, w każdej klasie od I-VIII na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie słuchali fragmentów książek czytanych przez nauczycieli. Były to m.in. Baśnie, bajki, „Hela i zajęcia pozaszkolne” B. Stenka, „Blok przy Tuwima 7” E. Stadtmüller, „ Kto nie lubi Klary” A. Kowalska-Pamięta, „Dywizjon 303” A. Fiedler.
Dziękuję wszystkim uczniom, którzy chętnie uczestniczyli w akcjach organizowanych przez bibliotekę. Dziękuję wszystkim nauczycielom za pomoc i wsparcie.
Rozwijanie czytelnictwa 05.04.2018
W bieżącym roku szkolnym szkoła brała udział w ogólnopolskim programie rozwoju czytelnictwa. W ramach tego programu zostało zakupionych wiele książek, zarówno lektur do klas I-VII jak i nowości wydawniczych. Uczniowie chętnie zapoznawali się z zakupem i wypożyczali książki, korzystając z wystawy przygotowanej przez bibliotekę.
Przeprowadzone w starszych klasach zajęcia biblioteczne udowodniły, że są książki po które sięgamy od pokoleń, np. literatura Henryka Sienkiewicza, wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, Baśnie Braci Grimm. Prowadzona od lat akcja „Każda książka cenna jest” pozwala wzbogacać księgozbiór biblioteki o nowe pozycje przyniesione przez uczniów z biblioteczek domowych. Uczniowie klasy I zostali pasowani na czytelników. Najpierw brali udział w zajęciach, w których wykazali się znajomością literatury dziecięcej. Następnie w bibliotece złożyli uroczyste ślubowanie i wielką encyklopedią zostali pasowani na czytelników. W nagrodę otrzymali zakładki do książek, które mają własnoręcznie ozdobić. Na pamiątkę otrzymali dyplom i złożyli podpisy pod tekstem ślubowania. Najmłodsi uczniowie okazali się wzorowymi czytelnikami. Systematycznie i z wielkim entuzjazmem pożyczają książki i rozmawiają na temat ich treści.
mgr Krystyna Kołacz
Promocja czytelnictwa 10.05.2017
„Kto czyta książki, żyje podwójnie.”
/Umberto Eco/
Czytanie rozwija wyobraźnię i chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji czy komputerów. Jak co roku podejmujemy różnorodne działania, aby zachęcić uczniów do czytania książek. Uczniowie klasy I w drugim półroczu są pasowani na czytelników. W tym roku była to nieliczna grupka, ale aktywnie uczestnicząca w zajęciach poprzedzających samą uroczystość pasowania. Rozwiązywali zagadki i krzyżówki o bibliotece, żywo uczestniczyli w pogadance na temat właściwego zachowania w bibliotece. Ślubowali, że będą szanować książki i złożyli podpisy pod tekstem ślubowania. Ku pamięci otrzymali dyplomy pasowania i tematyczne upominki. Każdy, korzystając z wolnego dostępu do półek, mógł sam zdecydować, jaką książkę wypożyczyć. Do uczniów kl. IV-VI zwrócono się z pytaniem jakie książki chcieliby wybrać do biblioteki. Odzew był wspaniały. Uczniowie bardzo poważnie podeszli do zadania. W ten sposób powstała lista książek zaproponowanych przez uczniów. Poznaliśmy tym samym zainteresowania czytelnicze naszych uczniów. Są to książki przygodowe, podróżnicze i fantastyczne. Wśród wielu ciekawych pozycji znalazła się seria książek o Harrym Potterze, książki W. Cejrowskiego, K. Maya, A. Szklarskiego; A. Radzikowskiej „ Nela Mała Reporterka”, A. Maleszki „Magiczne drzewo”. 24.kwietnia zakupione oraz podarowane książki można było oglądać na korytarzu szkolnym i następnie je wypożyczyć. Uczniowie z ochotą oglądali i wypożyczali książki.
Zachętą do uważnego czytania lektur, kształtowania umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystania zdobytej wiedzy są gry planszowe z serii „ Między nami graczami”. Uczniowie rozwijają w ten sposób właściwe zachowania społeczne poprzez promowanie zasad fair play. Szeroko rozumianą kulturę czytania rozwijają gazetki ścienne na temat pisarzy i treści analizowanych lektur. W kwietniu piątoklasiści zapraszali rodziców najmłodszych dzieci do czytania swoim pociechom wierszowanych opowiastek. Pomysł powstał na lekcjach j. pol. i został zrealizowany na zajęciach dodatkowych.
Kolejną zachętą do czytania książek jest Szkolny Konkurs Pięknego Czytania, zaplanowany na koniec maja. Uczniowie przejdą eliminacje wewnątrz klas, by następnie przedstawiciele z każdej klasy zaprezentowali uroczyście swoje dokonania interpretacyjne przed całą społecznością szkolą. Uzupełnieniem tych działań są gazetki ścienne na dolnym korytarzu z zaczepnym pytaniem: „Czy warto czytać książki?” i rzeczowymi argumentami potwierdzającymi tę wartość.
Krystyna Kołacz
"Fauna i flora Bałtyku"- projekt klas IV- VI 20.05.2016
W ramach programu „ Książki moich marzeń” klasy IV i VI zorganizowały wspólny projekt, którego wynikiem była wystawa na dolnym korytarzu szkolnym. Pomysł narodził się po przeczytaniu powieści Jadwigi Korczakowskiej „Spotkanie nad morzem”, a wystawa prezentowała florę i faunę nadmorską. Korelacja między przedmiotami języka polskiego i przyrody pozwoliła połączyć siły uczniów z dwóch klas. Jedni, skupiając się na lekturze wyszukali fragmenty barwnie opisujące krajobraz, roślinność i zwierzęta naszego Morza Bałtyckiego i wzbogacili o fotografie opisywanych rzeczy, a drudzy po lekcjach przyrody, na których odkrywali tajemnice świata zwierząt, stworzyli albumy bogate w ptaki i ryby charakterystyczne dla naszego nadmorskiego klimatu. Wystawę można było podziwiać w miesiącach jesienno zimowych.
Minutki z książką 13.05.2016
Do naszej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” dołączyły uczennice naszej szkoły: Asia Drożdż, Gabrysia Salamon oraz Natalka Gębarowska, które propagują czytelnictwo ramach projektu „Książki naszych marzeń”. Dziewczynki przeczytały nam wspaniałe bajki, których słuchaliśmy z wielkim zaciekawieniem. Poczęstowały nas pysznymi cukierkami. Dziękujemy im serdecznie i zapraszamy następnych gości do naszego przedszkola.
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci 06.04.2016
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci to święto obchodzone co roku 2 kwietnia w dzień urodzin H.Ch. Andersena. Dzień ten ma na celu rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych. Jednym z kolejnych działań w ramach Programu „Książki naszych marzeń” w naszej szkole był wyjazd na przedstawienie teatralne.
W przeddzień Międzynarodowego Dnia Książek dla Dzieci uczniowie klas I-III udali się do Regionalnego Centrum Kulturalno-Bibliotecznego im Jana Pawła II w Brzesku.
Uczniowie klas młodszych obejrzeli przedstawienie teatralne pt. Kubuś Puchatek. Teatrzyk wystawiany był przez aktorów z wrocławskiej grupy Pan Teatr. Cała przygoda rozpoczyna się od spotkania Kubusia Puchatka i Prosiaczka, którzy wybierają się na urodzinowe przyjęcie do Kłapouchego. Radość ze spotkania z Kłapouchym przerywa smutna informacja o zagubionym ogonie jubilata. Dwójka przyjaciół postanawia zaoferować swoją pomoc i znaleźć zgubę. Podróż po Stumilowym Lesie okazuje się być pełna przygód,zagadek i niebezpieczeństw. W czasie wędrówki spotykają Puchacza i wysłuchują jego mądrych rad. Chowają się przed rojem pszczół i groźnymi Hefalumpami. Na swej drodze napotykają też Tygryska i Królika. Podróż po zaczarowanym Stumilowym Lesie kończy się szczęśliwie, a główni bohaterowie dowiadują się wiele ciekawego również na swój własny temat.
Spektakl został przygotowany z miłości do nauczania oraz rozbawiania najbardziej wymagającego - młodego widza. Piękne stroje, doskonałe efekty świetlne i dźwiękowe wpłynęły na ogólne wrażenia małych widzów. Celem każdego spektaklu jest mówienie o rzeczach ważnych w lekki i przyjemny sposób. Cel ten został w pełni osiągnięty.
Książki moich marzeń 22.03.2016
W ramach programu „Książki moich marzeń” w klasie I w okresie luty –marzec realizowano projekt edukacyjny „Książka uczy i bawi”. Najważniejsze cele tego projektu to:
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów
- motywowanie ich do czytania
-kształcenie wrażliwości czytelniczej
- zachęcanie uczniów do częstego korzystania z zasobów biblioteki .
Działania tego projektu:
– udział w lekcji bibliotecznej, podczas której uczniowie zapoznali się z regulaminem biblioteki , zastali pasowani na czytelników, wypożyczyli książki ,
-wizyta w bibliotece publicznej- zapoznanie z zasobami biblioteki i założenie kart czytelnika,
-udział w spotkaniu z autorem książek dla dzieci Wiesławem Drabikiem,
- słuchanie książek W. Drabika czytanych przez wychowawcę, rozmowa na temat ich treści,
- prezentacja samodzielnie przeczytanej w domu książki (wyżej wymienionego autora ) z wykorzystaniem rysunku , mająca na celu zachęcić innych do jej przeczytania,
-wystawa książek różnego typu: baśni, bajek, legend, albumów, książek przygodowych, przyrodniczych , słowników, encyklopedii -rozmowa na temat możliwości ich wykorzystania,
- pogadanka na temat zalet czytania książek,
- wykonanie zakładek do książek.
Książka w życiu przedszkolaka 02.03.2016
Wiek przedszkolny to najodpowiedniejszy czas, w którym powinniśmy rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci. Częste czytanie bajek wpływa znacząco na rozwój wyobraźni oraz wzbogaca ich wiedzę o świecie. Nasze przedszkole prowadzi wiele działań które wprowadzają dzieci w świat książki.
Codziennie czytamy dzieciom utwory literackie, zarówno te, wybrane z „kącika książki” lub przyniesione z domu, czy też wypożyczone z biblioteki szkolnej. Wspólnie z rodzicami oraz z ich aktywnym udziałem kontynuujemy akcję „Cała Polska czyta dzieciom-nasi rodzice też". Ma ona na celu kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i szanowania ich oraz budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem. Po wysłuchaniu bajki, opowiadania dzieci wyrażają swoje emocje, spostrzeżenia za pomocą prac plastycznych zabaw z pacynkami lub kukiełkami w teatrzyku.
Organizujemy wycieczki do biblioteki szkolnej, publicznej, zaznajamiamy dzieci z pracą bibliotekarza. Ostatnio braliśmy udział w spotkaniu z Panem Wiesławem Drabikiem, autorem książeczek dla dzieci. .Nasze przedszkole w dalszym ciągu będzie kontynuować podjęte działania w zakresie rozwijania czytelnictwa wśród dzieci oraz podejmować nowe akcje zachęcające dzieci i ich rodziców do rozwijania zainteresowań książką.
Spotkanie autorskie 22.02.2016
Realizując założenia programu „Książki naszych marzeń” nasza szkoła podejmuje szereg działań popularyzujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży. W ramach współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Zakliczynie mieliśmy okazję gościć w naszej szkole Pana Wiesława Drabika, autora wielu ciekawych książeczek dla dzieci. Spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Pan Drabik w zabawny sposób opowiadał jak powstawały jego książeczki. Zadawał dzieciom zagadki, nagradzając naklejkami i zakładkami do książek. Na koniec każdy mógł kupić książeczkę z dedykacją autora. Pragniemy serdecznie podziękować Dyrekcji Gminnej Biblioteki Publicznej w Zakliczynie za to spotkanie.
Książki naszych marzeń 17.01.2016
"Książki naszych marzeń" to rządowy program, dzięki któremu zostały zakupione książki do naszej biblioteki. Celem programu jest promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych. Szkoła podejmuje szereg działań realizując powyższe cele.
13.01.2016r. uczniowie naszej szkoły mogli zobaczyć wystawę książek zakupionych ze środków w ramach programu „Książki naszych marzeń”. Każdy znalazł coś dla siebie, młodsi uczniowie ulubione „Przygody Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego, starsi „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren czy „Spotkanie nad morzem” Jadwigi Korczakowskiej i wiele innych mniej znanych pozycji. Trzeba przyznać, że uczniowie później bardzo chętnie wypożyczali te książki.
Również w tym dniu, w ramach współpracy z miejscową biblioteką publiczną, pani bibliotekarka gościła w klasach I-III czytając książkę Doroty Gellner „Roztrzepana sprzątaczka”. Uczniowie z uwagą słuchali zabawnych historyjek i chętnie odpowiadali na pytania zadawane przez panią Ewelinę. Już na następny dzień wielu uczniów przyniosło rysunki przedstawiające najciekawsze scenki.
Rodzice na spotkaniu z wychowawcami otrzymali ulotki, które zawierały informacje o zaletach głośnego czytania dzieciom oraz list pani prezes Fundacji „ABCXXI- Cała Polska czyta dzieciom” .
Książki naszych marzeń 15.01.2016
W dniu 14. 01. 2016 roku uczniowie klasy III prezentowali wybraną przez siebie i przeczytaną książkę z wykorzystaniem rekwizytów i ilustracji.Po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi każdy uczeń oceniał książki (wciągająca, dobra, przeciętna) przyznając wybranej pozycji gwiazdkę. Najwyższą ocenę zyskała książka zaprezentowana przez Olę Bieniek. Bohaterką tej książki jest Nel - ośmioletnia reporterka, która zaprasza w podróż pełną przygód i zagadek. Dzięki zamieszczonym łamigłówkom i zabawom mali czytelnicy mogą rozwijać wyobraźnię, spostrzegawczość i logiczne myślenie. Poza tym dzieci mają szansę poznać mieszkańców dalekich krajów, położenie wysp, pustyni, czy wulkanów. Książka wzbogacona jest też pięknymi zdjęciami, a wydana przez National Geographic.
Zaproszony na zajęcia gość - pani Iwona Bieniek przeczytała dzieciom fragment książki pt. Do trzech odlicz Grzegorza Kasdepke zachęcając do zapoznania się z jej bohaterami i zagadnieniami matematycznymi tłumaczonymi przez autora w przystępny i żatrobliwy sposób. Były też zagadki matematyczne i owoce, którymi częstowała nas Pani Iwona. Dziękujemy za mile spędzony czas!